Vypravěč a jeho pozice v rámci epického vyprávění

26. března 2007 v 17:03 |  Maturitní otázky z češtiny
Vypravěč a jeho pozice v rámci epického vyprávění
Funkce vypravěče se uplatňuje v epických dílech, je součástí syžetu (= souhrn tematických složek - motiv, prostředí, hl. idea...).
Vypravěč zprostředkovává čtenáři obsah sdělení.
Vypravěče rozlišujeme:
1) z hlediska postoje k danému příběhu
autorský (vševědoucí) vypravěč
- nejčastěji se uplatňuje er-forma => je výrazně odlišen autorský text a řeč postav
- vypravěč rozebírá děj i jednání postav, a to zvenku i zevnitř
personální vypravěč
- vyjadřuje to, co prožívá jedna postava, s níž se autor prostřednictvím vypravěče velmi často ztotožňuje (romantismus)
- nejčastějším způsobem je ich-forma, ale může se vyskytovat i er-forma
- v některých dílech se uplatňuje vnitřní monolog (hlavně v moderní próze) - cílem je zachytit proud vědomí (= myšlení v chaotickém neuspořádaném stavu), v němž se hodně používá polopřímá řeč (stírá rozdíly mezi autorským textem a řečí postavy)
oko kamery
- vypravěč zůstává na "povrchu", zachycuje pouze pohled zvenku (gesta, jednání, promluvy) => psychologie postav není rozebírána (naturalismus)

2) z hlediska postoje autora ke skutečnosti
objektivní - vypravěč stojí mimo příběh, je nezaujatý, nejčastěji er-forma
(oko kamery, autorský vypravěč)
subjektivní(více či méně) - záleží na míře subjektivity => od vypravování v ich- formě až po úplné ztotožnění vypravěče a hrdiny => autobiografické prvky
V některých dílech dochází ke střídání vypravěčů, v některých se mění vypravěč i forma (ich-forma --- er-forma)
K. Čapek - Hordubal

Zvláštním způsobem vypravování je vypravování formou deníku nebo formou dopisů.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.