Úloha fantazie v umělecké tvorbě

26. března 2007 v 17:17 |  Maturitní otázky z češtiny
Úloha fantazie v umělecké tvorbě

FANTAZIE

  • Představivost, nápaditost, určitě jednou z podmínek tvorby. Fantazii můžeme rozdělit na obsahovou, vytváří neskutečné příběhy, a formální, díky které vznikají nové formy. V kontrastu se snem je fantazie vůlí ovlivnitelný myšlenkový proces.

SEN

  • Sen má více významů. Základní je, že je to duševní aktivita během spánku. Naopak snění je protipól k racionálnímu myšlení. Nepotřebujeme k tomu spát. Velmi často je v rozporu se skutečností, ale i nemusí.
  • Sen může být i inspirací volné svobodné tvorby, jako je tomu například v surrealismu.
  • Někteří autoři se snaží vytvořit snovou realitu ( Klíma, Utrpení knížete Sternenhocha ). Balancuje mezi snem a skutečností a nemůžeme přesně určit, v jaké fázi se nachází.

SKUTEČNOST

  • Zobrazuje reálné věci a události, a to jak současné, tak i minulé. Existuje i realita vědecká, která popisuje obecně platné souvislosti.

FANTAZY LITERATURA

  • Fantazy literatura je protipól sci-fi literatury, vychází z mytologie.

SCI-FI LITERATURA

  • Povídky a romány založené na výsledcích soudobé vědy nebo tušeních o jejím dalším vývoji. Poukazuje na možnost zneužití objevů a techniky, astronautická tématika.
Existuje mnoho podžánrů fantasy, které se ovšem často prolínají a zařazení díla může být jen věc názoru. Tím se opakuje situace s fantasy, která se prolíná se sci-fi a s některými podžánry hororu.
Jednotlivé podžánry nemají přímý protějšek v legendách a mytologii, přestože z ní čerpají inspiraci. Většina podžánrů obsahuje magii, ale dalšími fantasy prvky se mohou i lišit.
Historická fantasy
se vyznačuje podobností světa, ve kterém se odehrává, s reálnou historií.
Hrdinská fantasy
nebo také vysoká fantasy se zaměřuje na hrdiny "klasického" typu (známého i z legend). Bývá založena na dobře propracovaném světě, jehož mytologii tvoří.
Typickým představitelem je Středozem J. R. R. Tolkiena.
Meč a magie
tímto titulem lze označovat i fantasy obecně, ale v užším smyslu se jedná o díla, která kladou důraz na meč, tedy na fyzické nebezpečí a akci. Narozdíl od vysoké fantasy jde jejím hrdinům více o vlastní prospěch než o abstraktní dobro.
Typickým představitelem je barbar Conan Robert E. Howarda.
Temná fantasy
je fantasy na hranici s hororem nebo šířeji díla, spadající zároveň do fantasy i hororu.
Extrémním představitelem je H. P. Lovecraft, lze sem zařadit ale i horory o upírech.
Vědecká fantasy
zahrnuje díla, která používají sci-fi i fantasy prvky. Nejčastěji se odehrávají ve vesmíru s kosmickými loděmi a řadou dalších vynálezů a zároveň obsahují magii nebo něco podobného jako důležitou součást světa.
Typickým představitelem jsou Star Wars.

Starověká literatura
Indie
- staroindické eposy a, Mahábhárata ( mýty, legendy, náboženské a filosofické úvahy )
- vyprávění o souboji dvou rodů
b, Rámájana ( barvitá líčení, pohádkové motivy, polidštění opic,
spousta bohů a démonů )
- Ráma bojuje o svou ženu Sítu, která byla unesena
králem démonů
- soubor bajek, pohádek a mravoučných příběhů - Pančatantra
Persie
- Hazár Afsána - soubor perských a indických bájí a pohádek

Antická literatura
Řecko
- Homérovy eposy: Ílias a Odysseia - zpracování mýtů, vznik z oslavných písní
- Ezopovy bajky: bajka = malý epický žánr, polidštění rostlin, zvířat, věcí
- hry - inspirovány mýty - Aischylos: Oresteia
- Sofoklés: Antigóna, Král Oidipus, Élektra
- Eurípidés: Médea, Ifigenie v Aulidě, Trojánky
Řím
- Vergiliovy hry: Aeneis - inspirace mýty a bájemi
- Ovidiovy básně: Proměny - zpracování řeckých a římských bájí

Světská středověká literatura
- cykly příběhů, hrdinské veršované eposy: Cyklus královský ( o Karlu Velikém )
Cyklus bretonský ( o králi Artušovi )
Cyklus španělský ( píseň o Cidovi )
( Píseň o Beowulfovi - Anglie, Píseň o Nibelunzích - Německo, Edda - Skandinávie )
Þ ve dvanáctém století změna: hrdinský epos na rytířský román
Tristan a Izolda - použití nápoje lásky
- bajky, zvířecí povídky
- balady ( Robin Hood )

Staroslovanská literatura
- zpočátku hlavně ústní lidová slovesnost: mýty
pověsti - zachyceny v kronikách
Pověsti: praotec Čech, o Krokovi a jeho dcerách, Dívčí válka, o Horymírovi
Rozvoj latinského písemnictví:
- Kronika česká ( Kosmas ) - čerpá z pověstí
- vynechává některé informace ( historicky nesprávná )
- končí rokem 1125 ( 3 knihy: do roku 1038 - pověsti
do roku 1092 - svědectví
do roku 1125 - zkušenosti)
Česká literatura: duchovní -
- Legenda o sv. Prokopu - potlačena fantastičnost
- Legenda o sv. Kateřině - cizokrajná země, fantastičnost
světská -
- Alexandreis - staročeský rytířský epos
- Dalimilova kronika - dějiny světa od potopy až po začátek vlády Jana Lucemburského
- pověsti, Kosmova kronika, ústní lidová slovesnost, pamětníci...

Renesance a humanismus
Itálie
- Božská komedie ( Dante Alighieri ) - putování záhrobními světy ( peklo, očistec, ráj )
Francie
- Gargantua a Pantagruel ( Francois Rabelais ) -epopej o královském rodu obrů ( utopický stát )
Španělsko
- Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha ( Miguel de Cervantes y Saavedra )
- snílek chtějící obnovit zašlou slávu rytířství - umírá po vrácení se do reality
Anglie
- Doktor Faust ( Christopher Marlowe ) - z touhy po vědění se upsal ďáblu
- Sen noci svatojánské ( W. Shakespeare ) - zhmotnění přírodní síly
Čechy
- příběhy o bratru Janu Palečkovi, o Faustovi, o Bruncvíkovi,

Baroko
- návrat k víře

Klasicismus
- Faidra ( Jean Racin ) - čerpá z antické mytologie
- Bajky ( Jean de La Fontaine ) - polidštění zvířat

Osvícenství
- důraz na rozum

Preromantismus ( sentimentalismus )
Německo
- Faust ( J. W. Goethe ) - sázka Boha s Ďáblem o Faustově počestnosti a víře

Romantismus
Německo
- Pohádky ( Jacob a Wilhelm Grimmové ) -základy pohádek v mýtech
- Kniha písní ( Heinrich Heine ) - inspirace v dávné báji, balada,
Anglie
- Odpoutaný Prométheus ( Percy Bysshe Shelley ) - lidstvo naplní své ideály, vyhraje nad tyranií
Rusko
- Démon ( Michail Jurjevič Lermontov ) - poema o bohem svrženém andělu

Národní obrození
- Rukopis královehradecký; rukopis zelenohorský ( Václav Hanka, Josef Linda )
- popření pravosti - T.G.Masaryk, Jan Gebauer, Jaroslav Goll
- Strakonický dudák aneb Hody divých žen ( J.K.Tyl ) - hra s pohádkovými motivy
- Pohádky ( B. Němcová ) - zasahovala a upravovala je, lidový hrdina = rozum, důvtip
- Pohádky ( K.J.Erben ) - původ v mýtu, osudovost, kouzelné pohádky,
- Kytice z pověstí národních ( K.J.Erben ) - 13 básní, osudovost ( při vzepření Þ trest )
- Král Lávra ( K.H.Borovský ) - satira,motiv irské pohádky krále s oslíma ušima

Realismus
Anglie
- Robinson Crusoe ( Daniel Defoe ) - utopie, nereálnost
- Gulliverovy cesty ( Jonathan Swift ) - cestopis, utopie, nereálnost
- Oliver Twist ( Charles Dickens ) - kritika společnosti, idealizace postav,určitá fantastičnost

Česká literatura 2. pol. 19. st.
- Newtonův mozek ( Jakub Arbes ) - tajemné, záhadné a nadpřirozené jevy jsou vědecky vysvětleny
- Pravý výlet pana Broučka do Měsíce, Nový epochální výlet pana Broučka tentokráte do XV. století ( Svatopluk Čech )
- Radúz a Mahulena ( Julius Zeyer ) - lyrická pohádková hra
- Staré pověsti české ( Alois Jirásek )

Literatura konce 19. století
Dekadence
- Obraz Doriana Graye ( Oscar Wilde ) - o muži, který díky svým činům ničil svůj obraz
- Šťastný princ a jiné pohádky ( Oscar Wilde ) - př. Slavík a růže, Šťastný princ
Novoromantismus
- Dvacet tisíc mil pod mořem, Ocelové město, Vynález zkázy, Pět neděl v balóně, Cesta do středu Země, Ze Země na Měsíc, Cesta kolem světa za osmdesát dní, Patnáctiletý kapitán, Dva roky prázdnin, Tajemný hrad v Karpatech ( Jules Verne ) - považován za zakladatele sci-fi

Česká literatura konce 19. století
- Krysař ( Viktor Dyk ) - novela inspirována staroněmeckou pověstí

Světová próza a drama 1. pol. 20. století
- Doktor Faustus ( Thomas Mann ) - smlouva s ďáblem ( život, ale samota - zešílení )
- Proměna ( Franz Kafka ) - povídka, přeměna v brouka

Česká próza 1.pol. 20. století
- Devatero pohádek, Dášeňka, čili život štěněte ( Karel Čapek )
- Továrna na absolutno, Krakatit, Válka s mloky ( Karel Čapek)
- O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách ( Ivan Olbracht )
- Robinsonka ( Markéta Majerová ) - novela, dívka se musí vypořádat s domácností, jako Robinson s ostrovem

Literatura s větší dávkou fantazie ( 20. století )
social fiction (společenská) - science fiction (vědecká) - fantasy literatura (není o vědě)
- Marťanská kronika - povídky, 451 stupňů Fahrenheita - román ( Ray Bradbury )
- romány Astronauti, Solaris ( Stanisław Lem )
- trilogie Vesmírná odyssea ( Arthur C. Clarke )
- Hobit, Pán prstenů ( J.R.R. Tolkien )
- Zvířecí farma ( George Orwell )
- 1984 ( George Orwell ) - obraz vyspělé,ale totalitní společnosti, "Velký bratr tě sleduje"
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Rastislav Rastislav | Web | 2. listopadu 2012 v 7:55 | Reagovat

Ale jo, proč ne....:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.